Beste leerkracht,

Wat leuk dat je gebruik gaat maken van deze webquest! 

Ik heb deze met plezier gemaakt voor kinderen in groep 7 en 8, als opdracht voor het vak Levensbeschouwing en Digitale Geletterdheid van de PABO op Hogeschool Inholland in Haarlem, in mijn tweede leerjaar in mei 2024. 

 

Lessen:

Deze webquest bestaat uit drie lessen; twee lessen waarbij de leerlingen na een introductie door de leerkracht, zelf met de opdrachten aan de slag gaan. De laatste les kan gebruikt worden voor het grote AI-debat, of kan naar eigen inzicht op een andere manier gebruikt worden voor de verwerking. 

 

Benodigdheden

- les 1 en 2: voor elke leerling een laptop en koptelefoon

- les 1: Werkboek Kunstmatige intelligentie.pdf

- les 2: AI-Werkblad les 2.pdf

- les 3: Stelling voor het debat

 

Verantwoording: 

Deze webquest sluit aan bij:

SLO Kerndoel 37: Oriëntatie op jezelf en de wereld - Samenleven. waarden en normen: De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

SLO Kerndoel 3: Nederlands - Mondeling onderwijs: De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren. 

 

De leerlingen oefenen ook:

- onderzoeksvaardigheden.

- ICT-vaardigheden, door het werken met een webquest.

- met het vormen van een mening en deze te beargumenteren, en na te denken over de vraag: wat vindt ik van AI en waarom?

- met ruimte maken voor een andere mening.

 

Veel succes!