STAPPENPLAN

LES 1: Lees en bekijk de bronnen bij  1 door erop te klikken. 

Je leert wat AI is en je leert begrippen kennen die daarmee te maken hebben. Maak de opdrachten in het werkboek. De bronnen kunnen je helpen om antwoord te geven op de volgende vragen: 

OPDRACHT 1

  • Maak een woordweb: schrijf in het midden AI in een cirkel en schrijf daaromheen wat je tot nu toe weet over AI. Gebruik daarvoor meerdere tekstballonnen.
  • Vergelijk daarna jouw woordweb met die van je tafelgenoten en vul dit woordweb zo nodig aan met de begrippen die je nog niet had.  

OPDRACHT 2

Schrijf op in je eigen woorden en maak hele zinnen: 

  • Wat is AI? 
  • Wat zijn de kenmerken van AI? 
  • Waar kom je AI tegen? 

OPDRACHT 3

Overleg met je schoudermaatje en schrijf de antwoorden op: 

  • Wat is vriendschap eigenlijk? 
  • Welke eigenschappen heeft een goede vriend(in)? 
  • Zoek de verschillen! Je kunt vrienden zijn met een mens en met een robot. Wat zijn de voordelen en nadelen van een mens als vriend? En wat zijn de voordelen en nadelen van een robot als vriend? 

OPDRACHT 4

Klassengesprek: 

  • Zou jij een robot als vriend of vriendin willen hebben? Waarom wel of waarom niet? 

 

LES 2: Lees en bekijk de bronnen bij stap 2 door erop te klikken.

Je bent door het onderzoek al goed op weg om een echte AI-expert aan het worden! Maak de opdrachten op het AI-werkblad. De bronnen kunnen je helpen om antwoord te geven op de volgende vragen: 

OPDRACHT 1

Bron: Wat kan AI in de toekomst? 

  • Waarom vind de onderzoeker mensen beter dan robots? (vanaf 0:19)
  • En waarom vind hij robots beter dan mensen? 
  • Je hoeft niet bang te zijn voor AI, maar wat moet je wel doen? (vanaf 1:03) 
  • Wat is jouw verantwoordelijkheid? (vanaf 1:36)
  • Wat staat er op het graf van een robot? 

OPDRACHT 2

Bron: Uitgezocht: Hoe kloon je een stem met AI? 

  • Wat heb je nodig om een stem te klonen? (vanaf 2:22)
  • Welke informatie is nodig om een stem te klonen? 
  • Waarom maakt Benjamin zich zorgen? (vanaf 3:30)
  • In welke taal zingt Dua Lipa? 

OPDRACHT 3

Bron: Uitgezocht: Zo ontmasker je nepaccounts

  • Benjamin heeft voor de online bedrieger nog twee namen, welke? (vanaf 0:47)
  • Hoelang duurt het om een nepaccount te maken? (vanaf 1:49)
  • Welke drie dingen kun je doen om erachter te komen of een account echt of nep is? (vanaf 3:42)
  • Waarom mag je niet iemand online pesten, bedreigen of chanteren? (vanaf 4:40)
  • Stel het overkomt je, je wordt online gepest of bedreigd. Wat moet je doen? 
  • Quiz: Wie is de baas van het jeugdjournaal? 

OPDRACHT 4

Lees of bekijk de bronnen bij: In het nieuws. 

 

LES 3: TIJD VOOR HET GROTE AI-DEBAT! 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb